GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



15 juni 2009

Dagens.

En så där dag i dag .. i alla fall hittills. I stället för att börja med frukost och kattmatätande katt, började dagen med jakt på en humla/bi/whatever, som sedan vackert försvann någonstans i mattan utan att jag dödat den (jag vet inte riktigt vad som är vad, men egentligen såg den där saken inte ut som något jag sett innan. Mycket svart och ett par gula ränder tvärs över och luddig.). Sedan dök tusen saker till upp innan jag fick äta frukost, och sedan dök bi-/humle-/whateverhelvetet upp igen, som ur tomma intet! Det kravlade runt i mattan och jag fick be Hjärtat dröja i telefon medan jag gick i väg för att döda det. Två minuter tidigare hade han också fått dröja, då jag fått syn på en spindel. Usch, vad jag hatar insekter! Jag minns inte hur det har varit tidigare år, men detta år har jag fått jaga allt möjligt fanskap typ varje vecka .. Inklusive två bålgetingar!!!

I veckan väntar jag besked från skolan och antagningsprovet jag gjorde. Oj, oj. Jag är väldigt otålig och vet fan inte vad jag gör om det inte skulle komma denna vecka! "Ca v. 25", stod det i papperen. Spänt, spänt. Jag vill ju veeeta!

Jag känner inte alls att detta är en sommar jag kommer att njuta av, som tidigare år då jag suttit på balkongen, suttit i gräset i parker och allmänt njutit. Nej, jag har för mycket på hjärnan, för mycket som händer och för mycket som är ovisst som ger mig oro. Jag håller balkongen öppen bara för att släppa in luft (och för att ta ut mina mördarlustar på något?) och har kanske suttit där två gånger hittills i år. Känner inte alls någon dragning till den; jag som vanligtvis älskar min balkong och som i alla år har lovprisat den. Ja, ja.

Nu skall jag sätta mig och skriva klart en uppgift jag ligger efter med. Jag är glad att jag fick rest på den i stället för godkänt, för jag hade verkligen inte gjort som man skulle utan skrivit ett reportage (som var vår uppgift) enligt mina egna regler - eller inga regler alls. Jag fick först G på den då min lärare hade förblindats av språkriktigheten (hon sa det), men tack och lov hade hon sedan tänkt till. Så nu skall jag skriva om den och fan få VG i stället! Då kan jag få VG på hela terminen (hoppas jag). Och tentaresultatet för vår sista tenta kommer väl snart, det med. Det väntar jag också på. Kursen vi tentade av, Textanalys, tyckte jag var skittråkig och jag vet faktiskt inte alls hur den tentan gick. Stilanalys och ledfamiljer och skit, vad fan. Det enda jag vet är att jag knappt pluggade till den, och att ingen annan gjorde det heller. Så jag håller tummarna för ett G; kursen var så pass tråkig att jag för mitt liv inte hade orkat med ansträngningen för ett VG.

Ja, ja. Hej med er!


Jag är himlans kär i mitt rouge (Theme park, Everyday Minerals) och har upptäckt att jag visst passar i varma färger. Fast i kalla med, så jag är nog en neutral färgton. Jag är ju väldigt blek.

PS. Det här tycker jag faktiskt är skit och bara skit. Jag kan inte alls ställa mig bakom det. DS.


9 kommentarer:

Shy sa...

Nu skummade jag bara igenom Komvux länken, men som jag förstod det gäller det inte de som behöver läsa upp ett IG. Det borde ju innebära att av två onda ting så är detta det mindre onda?
Dock vill kanske en blå regering ha outbildat fotfolk som kan jobba för slavlöner...

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Shy.

Jo, så är det med Komvux och uppläsning av betyg och så var det faktiskt redan på de rödas tid. Men det sista i din kommentar håller jag inte alls med om; det var ju OCKSÅ så förut. Att det skulle finnas någon sådan "dold agenda" tycker jag är rätt otroligt. Det de gör är snarare att ha i åtanke att alla inte är intresserade av allt; även om jag personligen tycker att en viss undervisning i matte, svenska, engelska historia mm är nödvändig.

Nej, det gäller som sagt inte dem som behöver läsa upp ett IG. Men ett G räcker inte långt alla gånger, och jag håller inte alls med Björklund om att man inte skall ha en chans att läsa upp ett G till ett MVG, till exempel. Det är inte alltid man är så jävla seriös i sitt pluggande och sin framtid när man är sexton år. Man måste få göra misstag i livet och man måste få chansen att ändra på sådant. Det är inte alla som klarar av det bara genom självstudier och en prövning. Fast som sagt: redan på sossarnas tid ..

Shy sa...

Hmm, ja, men varför blåser man upp det igen om försämringen fanns redan innan?
Håller dock med dig! Studiemotiven/motivationen varierar och tack vare komvux har jag idag annat jobb.
Någon dold agenda finns nog inte men ibland uppfattar jag det som att arbetsgivaren pekar med hela handen och vi är tillbaka till "Brukspatronernas" tidevarv och skall stå med hatten i näven...

Men, som alltid kanske vi missförstår varandra! ;)

Karin sa...

It will be pictures;) Hoppas att allt är fint med dig!!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Shy.

Antagligen för att det är "på tapeten" igen i och med skollagen som skall klubbas igenom.
Och ja, vi har ju verkligen en sådan tendens! Den tar jag alltid med i åtanke ;) Kramkram!

Karin.

Tack, jag har det skitbra! Och du med, det vet jag :) Men måtte du ha lagt upp bilder nu!! ;)

Den tjocke konsulten sa...

Att färre plussar betygen kommer att innebära att antagningssnitten sjunker dvs. personer som inte kom in på sina gymnasiebetyg tidigare kommer att göra det nu dvs behovet av att plussa försvinner.

Varken antalet högskoleplatser eller antalet behöriga studenter minskar dvs. lika många kommer att skaffa sig en högskoelutbildning som utan förslaget mend et blir kanske inte exakt samma personer.

Har svårt att se att det skulle vara dåligt eller orätt!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

DTK.

För min del är det inte det det handlar om, utan att alla faktiskt inte kan ta igen kurser på egen hand även om de vid något tidigare tillfälle fått G i dem.

Dessutom utarmar man ju kunskapen. Om nu snittet sjunker för att de behöriga studenterna visserligen fortfarande är behöriga, men med lägre betyg ..

Den tjocke konsulten sa...

Den som behöver klassrumsledd utbildning kan gå någon av högskolornas studieförberedande basår eller på folkhögskola, vill man sen höja sitt gymnasiebetyg är det sen bara att tenta upp det men behovet av detta minskar eftersom antagningssnitten kommer att sjunka.

Klarar du behörighetskraven till högskolan så får du stöd där, både genom att läsa i grupp och genom olika organiserade stödprogram som man kan delta i.

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

DTK.

Jag håller fortfarande inte med. Man har dessutom mycket större chans att klara av sina studier bättre, ju bättre förkunskaper man har.

Personligen anser jag att folkhögskola mest känns som flum, och basåren täcker ju bara in några få kurser.

Nej, jag tycker inte att man helt skall ta bort möjligheten att läsa om kurser till högre betyg.