GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



8 juni 2009

Så skönt!

I dag skrev jag min sista tenta för terminen, i morgon är jag ledig och på onsdag kl. 23 börjar jag jobba. Inte för att det nu är så jävla skönt att jobba natt, men det skall bli skönt att få tjäna pengar. Jag skall dessutom jobba extra en (hel) del i sommar, så även om jag kommer att vara så slut att hälften vore för mycket, kommer jag att kunna andas ut lite - åtminstone pengamässigt.

Jag måste säga att jag verkligen har fått ett bättre utvecklat sinne för pengar; framför allt för hur man hanterar dem så att så lite som möjligt räcker så länge som möjligt och till så mycket som möjligt (och det är alltid lite när vi snackar CSN). Det är inte kul att inte kunna impulshandla - men om man sköter sina kort riktigt rätt kan man faktiskt göra lite grann av det också.

Det jag dock har lärt mig bäst är veckomatpengar. Vilken grej! Och helt min egen uppfinning :) I stället för att avsätta en viss klumpsumma pengar per månad, upptäckte jag (rätt nyligen) att det bästa för mig är att fördela den summan veckovis. Annars blev det tidigare lätt så att man (=jag) "tjohoade" och åt ute och fikade massor första veckan, och sedan satt man där .. Mat är det jag tycker är absolut tråkigast att lägga pengar på och jag har alltid gärna lagt de pengarna på annat - men inte nu längre, hehe! Jag har lärt mig att om jag fördelar pengarna veckovis, har jag alltid matpengar (och mat). Tjoho!

Sådan är jag .. Jag måste komma på sätt att lura mig själv att sluta lura mig själv.

Nu skall jag bloggsurfa lite snabbt, och sedan ta av mig sminket och lägga mig i sängen. Jag håller på att läsa Pappa Goriot av Honoré de Balzac (fortfarande, men jag har faktiskt inte haft så mycket lästid på sistone) och läsning är ungefär allt jag tänker ägna mig åt i sommar. (Förutom Metaltown och framtidsdrömmar, då.) Från mitten av juli till en bit in i augusti kommer jag att jobba, jobba, jobba konstant (däribland tio nätter på raken - helt uppåt väggarna galet, men lukrativt), så då kommer det att bli: sova, sova, läsa, sova, läsa och vara själv. Då kommer jag INTE att orka vara social. Men det kommer att vara värt det i efterhand: i slutet av augusti när den lönen kommer!

Ha det så himla bra, alla bloggläsare! Här sitter jag med mitt karamellsmakande te och känner mig helnöjd.


4 kommentarer:

Den tjocke konsulten sa...

Jo det är lite skrämmande vad mycket man brände av på uteluncher, krogen m.m. som egentligen går bra att leva utan nu när man måste.

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

DTK.

Precis! Men, som sagt - det går ju också att unna sig ibland, bara man först har skaffat sig koll.

Men jag visste inte att du pluggade?

Sandy sa...

Grattis till första avklarade terminen!! Njut av den tid du inte jobbar i sommar! Shit 10 nätter.. men det fixar du! Kram!!

Den tjocke konsulten sa...

Jodå jag städar mitt liv dvs tar den examen jag aldrig gjorde klart när jag skulle.

Konsultefterfrågan är inte jättebra och jag var väldigt trött på det jag höll på med tidigare ändå.

Unnande är inte min grej, försöker hålla en konsekvent linje i allt annars håller det inte.