GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



17 december 2008

Det kommer inte att bli så mycket blogg nu.

Det är nämligen på det här lilla viset att jag återigen har fått problem med min hy. För ett antal år sedan fick jag rosacea konstaterat av läkare efter att ha solat solarium massor, massor. Jag har alltid haft känslig och torr hud över hela kroppen, men ändå solade jag som en galning, med ansiktsförstärkningen på hela tiden (tack och lov är man ju bara 20-something och dum en gång i livet). Jag borde ha vetat bättre, jag som som barn fick bada med kläder på och om jag inte gjorde det (hände såklart ofta) låg jag där på kvällarna bränd med vattenfyllda brännblåsor, trots solskydd.

Hur som helst har jag nu åter börjat få problem - utan att egentligen riktigt veta varför. Jag kan bara tro och fundera. (Ursäkta ett rörigt inlägg, men jag känner mig ganska stressad.) Det jag har märkt är att det svidit när jag suttit framför datorn. Svidit och hettat i kinderna. Redan innan dess var pannan torr, jättetorr. För någon vecka sedan var jag tvungen att smörja in den tre gånger (!!) på ett par timmar, för att den var så kruttorr och stramade så. Det hjälpte sådär. Det är en torrhet som känns som om den sitter djupt nere i huden, dit krämen inte når. Denna känsla har nu mildrats något, men inte mycket. Jag känner en liten torrhet hela tiden och mer när jag gör något med pannan - hissar upp ögonbrynen osv. För någon vecka sedan la jag också märke till att pannan liksom såg ut att ha massa små hål. I går läste jag på om huden och om rosacea, och tja .. Porförstoring kallas det visst. Och när jag tänker tillbaka har det varit ett väldigt användande av concealer, först över näsan och sedan även över kinderna, den senaste tiden.

Hur som helst har jag identifierat tre möjliga orsaker till detta.

*** mina älskade Dermalogica-kapslar. Kanske är det så att detta vitaminkoncentrat retar. Nya produkter kan göra det. Och det är ju trots allt ett koncentrat.

*** det enorma sittandet framför datorn. Jag har lagt på typ tusen remmar för att bli klar med mina kurser i dagarna, suttit framför datorn hela dagar i sträck (vill bli klar innan jul). Hur som helst började det alltid hetta och brännas i kinderna efter några timmar framför datorn, allt färre timmar med tiden.

*** mina nya p-piller Neovletta. I samma veva som jag började få ändlösa gråtattacker, märkte jag även av kruttorr hud och hy och superflottigt hår som blir fett på ungefär ett halvt dygn. Kanske detta också är en biverkning, eller i alla fall något som gett upphov till detta tillstånd?


Saklig som jag är, la jag i går upp en "åtgärdsplan" och har som första åtgärda slutat med mina kapslar. De får stå där de står så länge. Vidare har jag begränsat datatiden - högst 2 h i sträck eller tills det börjar svida. Det är två veckor kvar till nästa p-pillerkarta; om de första två åtgärderna inte får det att kännas bättre, tänker jag inte börja på en ny karta. Sedan kan testtiden på tre månader ärligt talat ta sig i röven.

Som sagt, ursäkta att jag är så rörig med detta. Vad jag vill ha sagt är att jag just nu inte kan ägna en massa tid åt slödatasittande som att skriva blogg, läsa bloggar eller slösurfa. Jag skall nu göra så gott jag kan och så snabbt jag bara kan avsluta mina kurser. Sedan blir det jullov och böcker och, om det inte blivit bättre, komplett vila från datorn.

Jag avslutar detta röriga inlägg med följande:

"Rosacea drabbar omkring 10 procent av den vuxna befolkningen. Det är en långvarig hudsjukdom som engagerar de centrala delarna av ansiktet (pannan, näsan, kinderna och hakan) med rodnader, knottror och varblåsor (innehåller inga bakterier).
...
Vid rosacea uppstår inflammationen i porer utan att dessa först har täppts till. En finneliknande knottra eller liten varböld bildas. Dessutom drabbas i första hand centrala delarna av ansiktet vid rosacea, medan akne brukar finnas i hela ansiktet och ofta även på bröst och rygg. Åkommorna är ej besläktade. Patienten får till en början en diffus rodnad i det drabbade området och utvecklar med tiden en mängd små röda och ytliga (kapillära) blodkärl, som skapar rosiga kinder och röd näsa. " - taget härifrån.


---------

"Symtom

Vanliga besvär vid rosacea kan vara att
● ytliga blodkärl vidgas
● huden blir röd
● man får små varfyllda blåsor
● porerna blir grova
● talgkörtlarna blir förstorade.

Ofta sitter hudförändringarna i pannan, på näsan, kinderna eller hakan. Ibland blir man röd och irriterad i och kring ögonen.

När man har rosacea känns det vanligtvis som att det hettar eller sticker i huden." - taget härifrån.


---------


"Rosacea är ett kroniskt sjukdomstillstånd som utvecklas stegvis och karakteriseras av flush, rodnad, kvisslor, röda gryniga ögon, hetta eller sveda. Sjukdomen förväxlas ibland felaktigt med akne vulgaris och/eller seborroisk dermatit men skiljer sig på flera viktiga punkter. Både vid akne och rosacea har man rodnande knottror och ibland även varblåsor. Men vid rosacea saknar man de pormaskar som ofta finns vid akne. Dessutom drabbas i första hand de centrala delarna av ansiktet (kring näsan och på kinderna) vid rosacea, medan akne brukar finnas i hela ansiktet och ofta även på rygg eller bröst.
...
De som generellt löper större risk att drabbas är människor med blek hud som t ex de med nordiskt eller keltiskt ursprung.

Patienten har en eller flera av följande symtom:

  • Lätt för flush och rodnad, där rödheten består
  • Känslig hud
  • Små röda kvisslor och ojämnheter i huden, en del varfyllda
  • Rödhet och inflammation
  • Små synliga blodkärl i ansiktet"
- taget härifrån.


---------


Så så är det. Nu måste jag plugga.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag äter neovletta har gjort sedan jag var 15 år (men förut hette de follimin) har aldrig haft problem men vi är ju alla olika! Hoppas att problemen minskar, jag tror att datorn är en av bovarna i detta eller en kobination av alla tre! Kram!!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Sandy.

Jo, jag tror också att det är en kombination. Det känns troligare, och dessutom är det ju lättare att tänka så än att bombsäkert peka ut EN grej.
Jag hade aldrig problem med Trionetta, men Neovletta - det dyker bara upp fler och fler! Man blir lite psykad av allt :s

Kram!