GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



22 februari 2008

Så här ligger efternamnslandet nu:

Mitt mejl till PRV i går:

Hej!

Ansökningsnummer:
xxx
Delgivningsnummer:
xxx

I dag fick jag avslag på min efternamnändringsansökan med motiveringen att efternamnet '
Green', som jag hade ansökt om, redan finns som efternamn. Då fick jag klart för mig att jag hade begått ett misstag, att jag hade skickat in min ansökan på fel blankett - nämligen den för nybildade efternamn och inte på den för redan befintliga. Jag inser nu att blankettvalet var ett stort misstag från min sida och förklaringen/anledningen är att jag tolkade det som att 'Nybildat efternamn' betydde nybildat för mig och att 'Redan befintligt' innebar en omskrivning av efternamnet jag redan hade, som en ändring i stavningen. Och eftersom jag absolut inte vill ha kvar mitt nuvarande efternamn föll sig valet så olyckligt för min del.
Nu sitter jag här med världens ågren och undrar hur jag kunde misstolka det hela så grovt.

Jag är mycket ledsen för mitt missförstånd! I mitt delgivningsbrev fick jag med en ändringsblankett där jag kostnadsfritt kunde ansöka om andra nybildade efternamn, men
Green är efternamnet jag önskar ansöka om. Jag undrar därför om det är möjligt att istället få fylla i rätt blankett (den för redan existerande efternamn, N2) och kostnadsfritt skicka in den eller är det helt uteslutet? Måste jag betala in 1500:- till, för att jag misstolkade och fyllde i fel blankett av två möjliga?

Jag hoppas verkligen inte det och det var verkligen inte min mening att det skulle bli så här.

Mvh //
xxx


Svaret jag fick i dag:

Hej!
För att ett namn som redan finns som efternamn, t ex Green, ska godkännas som efternamnför dig måste detta namn ha burits som efternamn i din släkt i rakt nedstigande led (mor, far, morföräldrar eller farföräldrar) i minst två generationer samt att en av generationerna ska ha burit namnet inom de senaste 100 åren. Detta ska styrkas med folkbokföringsutdrag.
Har namnet inte burits i din släkt kan det inte godkännas för dig, varken som befintligt efternnamn på ansökan N2 eller nybildat efternamn N1.
Om du vill ansöka om ett nybildat får detta namn inte finnas som efternamn tidigare och heller inte vara förväxlingsbart med ett redan befintligt efternamn.
Ring mig gärna om du har funderingar kring ditt namnbyte.
Med vänlig hälsning xxx



Mitt svar på svaret:

Hej igen!

Tack för ditt svar. Jag är dock inte helt säker på att jag förstår. Menar du i klartext att jag ALDRIG NÅGONSIN, ABSOLUT INTE kan få ta namnet
Green? Det har inte någonsin burits av min släkt.

Jag är dessutom ännu mindre säker på att jag förstår ditt sista stycke:
'Har namnet inte burits i din släkt kan det inte godkännas för dig, varken som befintligt efternnamn på ansökan N2 eller nybildat efternamn N1.
Om du vill ansöka om ett nybildat får detta namn inte finnas som efternamn tidigare och heller inte vara förväxlingsbart med ett redan befintligt efternamn.'

Gäller detta alla efternamn som redan existerar som jag inte har i släkten? Eftersom du bara tog
Green som exempel på det i början av ditt mejl, menar jag. Kan jag inte ens ta mig ett namn som t ex Svensson, Carlsson eller Johansson, eftersom det aldrig har burits i min släkt? (På rätt blankett förstås; detta menar jag på en rent hypotetisk nivå, där sådant som rätt blankett är förutsatt.)
Är alltså enda lösningen för mig, med invandrade föräldrar och inte ett enda svenskt namn i släkten, att hitta på ett eget namn? (Här blir jag faktiskt väldigt ledsen - jag vill verkligen inte ha något efternamn som på något sätt är udda eller avvikande. Allt jag ville ha var ett vanligt, enkelt, kort och koncist svenskt efternamn. Jag är så trött på det udda och avvikande, så trött på att sticka ut - så trött att jag närmast hatar denna tungvrickare till efternamn.)
Det är alltså det jag vill ha - kort, enkelt och koncist - och ser det alltså så ut att det enda sättet för mig att få ett sådant efternamn är att hitta på ett själv och se till att det inte redan existerar eller liknar något som redan existerar?
Och kan jag alltså inte ens ta hjälp av listan med godkända nybildade efternamn som finns på PRV:s sida - för nu när de namnen är godkända borde de väl räknas som existerande?

Jag blir, som du kanske märker, alldeles förvirrad. Är alltså enda lösningen för mig att hitta på ett eget namn - har jag inte ens med rätt blankett tillgång till något av de tusentals namn som redan finns?

Mvh, en mycket förvirrad och besviken
xxx



Det slutgiltiga svaret från PRV:

Ja, du kan inte få efternamnet Green.

Ja, det gäller alla efternamn som redan existerar dvs även namn som Svensson, Carlsson och Johansson.

Ja, om du vill ha ett svenskt namn och det inte finns i släkten måste du hitta på ett förslag på efternamn som inte redan existerar.

Med vänlig hälsning xxx


---------



Så, mina vänner, där är vi nu. Finns ingen tid att vara ledsen, hjälp mig att hitta på ett efternamn! Jag har 13 dagar på mig; hade två veckor men det var fr o m i går.
Kraven är;

kort, koncist, lättstavat, lättbegripligt och inte avvikande. Inte mer än 6 bokstäver,
inga å, ä, ö och
det får inte redan existera.
Endast seriösa förslag, tack!!!




Kanske skulle utlysa en liten tävling om detta???

23 kommentarer:

Anonym sa...

Vaa?! Vad i h-e är detta för land vi lever i?

Anonym sa...

Men hur fasen löser invandrare det som byter namn för att få det lättare i det Svenska arbetslivet (när man söker jobb)??

Anonym sa...

vad heter du i förnamn så att vi kan komma på nåt efternamn som passar?

/a

Anonym sa...

Vilka jävla regler!! *irriterad*

Men jag tar din uppmaning på allvar och ska försöka klura ut åtminstone ett förslag.

Trevlig helg! :o)

Anonym sa...

Usch och fy vad hårt! :-( Ska försöka hjälpa dig men fantasin är inte den bästa....får fundera lite får vi se...

Anonym sa...

Fanns där inget i förslagslistan som kändes ok på PRVs hemsida? Fast i och för sig är de rätt så avvikande eftersom de ännu inte används. Suck så jobbigt då! Har tyvärr inga bra förslag. Kollade scb, provade att googla namnen och hittade i alla fall någon med det namnet någonstans i tiden. Lycka till i jakten!

Sandra sa...

Fy fan vad sjukt!! Så det enda sättet att få ett "vanligt" efternamn som inte finns i släkten är alltså att gifta sig till det?? Sjukt!! Oj jag är inte bra på att komma på ett efternamn.. behöver mer tid.. kan man se på deras sida om det namnet man kommer på redan är taget eller inte? Annars kommer man kanske på ett och sedan visar det sig att det redan finns.. mitt förslag äe Teese (som i dita von T..) men det är ju inte direkt vanligt.. Lycka till vännen!! Kommer jag på något så hör jag av mig! Kram

Anonym sa...

fy fan va svårt!! =( hoppas du kommer på nått..

va sägs om Satan? ;)

Agneta - My Nail Mania sa...

Shit!! Tungt. Känner med dig i den här frågan helt klart.

Tror det skulle underlätta om du talade om vilket efternamnet var som du inte fick ändra till... för att se vilken bana du är inne på. Men det förstås, jag är mest bara nyfiken ;)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Shy.

De får hitta på ett eget namn och så får det genomgå tusen prövningar och skärseldar innan det KANSKE blir godkänt - precis som jag!!

Anonym.

Jag kan väl inte avslöja mitt förnamn heller :)

Cinsel.

Tack!! :)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Jessica.

Hehehe, JAG vet, jag VET - det är skitsvårt!! :)

Alena.

Tja, de är ju minst sagt så där, de flesta av namnen - men lite inspiration får man faktiskt! Alltid något :)

Sandy.

Japp, bara giftermål som gäller!!!
Jo, man kan kolla på SCB:s hemsida, men den är inte 100% eftersom de bara har med efternamn som bärs av minst 4 personer .. Så om 2 st har det får man inte veta det, men det är lika kört som något annat ..
Teese tror jag först och främst är skyddat av henne, och sedan är det ju som sagt inte vanligt och koncist och det där .. Kort, jo :)
Men jag förstår hur du tänkte, jag är ju så lik henne, hehehe! ;)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Aiila.

HAHAHA! :) Du tror inte att det är upphovsrättsskyddat då? ;)

Hon.

Tack för din förståelse!!
Green var efternamnet jag ville ha; det är det jag velat ha sedan flera år .. =( Är inne på något på G, har kanske kanske kommit på ett .. Men det är så SVÅRT, dels att verkligen VETA säkert och dels är det kanske inte ledigt eller så påminner det kanske om något eller så kommer någon att invända när det väl kommer ut till kungörelse osvosv .. GAH, vilket jävla jobb med detta!!!!!!!!!

Agneta - My Nail Mania sa...

Går det inte att göra en kombo av Green då? Typ Greenå, Greenvik, Greene, Greenlöv osv?

Agneta - My Nail Mania sa...

Äsch! Jag glömde bort det där med åäö.

Martin sa...

Hej!

Mitt bästa tips är Kindos nya efternamnssida http://kindo.com/index.php/sv/efternamn
Där kan du iaf se hur många som bär ett visst namn, var dom bor etc. Hjälper dig kanske att hitta nåt unikt! Hälsn Martin :)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Hon.

Ja, jag har spånat lite åt det hållet jag också .. Men allt jag kommit på har jag sedan, med lite ändring i stavningen, hittat som redan existerande .. Jag är dessutom rätt inne på -ros som slutled.
(Greene tror jag inte skulle bli godkänt, det skulle ju uttalas som 'Gren' det också, och då kunde ju någon - hemska tanke - tro att det stavas så också .. OOOOOHHH =D

Martin.

Tack så mycket för tipset, Martin!! Det skall jag genast kolla upp!

Anonym sa...

Har försökt att komma på nåt bra och lyckades faktiskt...trodde jag...tills jag tittade på eniro och såg att det redan var folk som hette alla mina förslag *suck* :(

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Jessica.

HAHAHA! :D Samma sak hände mig i förrgår - namn efter namn efter namn som jag hade 'kommit på' fick jag stryka från min lista ..
Men tack, rar är du ändå! :)

Anonym sa...

Nu brainstormar jag lite här. Första bokstav G och ros i ändelse. Jag har inte fått träffar på eniro.se, men vem vet? Groros, Gunros, Gamros, Gemros, Gimros, Gabrén?

Anonym sa...

Men vad är detta, censurerade du min kommentar eller ramlade den bort i cyberrymden? Jag vet att jag föreslog gullehage eller nåt sånt men det var ju knappt menat som ett skämt, eller ja, det var inget förslag ens faktiskt. Jag försökte bara visa vad för konstiga förslag jag hittade :(

Om du tog illa vid dig, flåt! Jag vet att du (nog) inte är en person som vill heta gulle-nåt i efternamn ;) När kan vi prata, nääär?

Puss och kram från soliga kalifornikat! (flåt igen, jag ÄR en dålig människa, jag vet, men jag vet också att du diggar mig ändå!) ;)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Alena.

Hahaha, vad söt du är - 'Gamros' :D
Jag var inne på Hellros, för det tyckte jag lät lite coolt; men klart som fan att Hällros finns! En massa, också.
Men tack för förslagen, det är ungefär det jag själv är inne på .. Vill skynda mig lite och skicka in min blankett så snart som möjligt, vill få det överstökat! Jösses, lär ju inte vara klart förrän till sommaren, FÖRUTSATT att det blir godkänt .. *bävar*

Mint.

Jag har fan int censurerat något!! *grr* Detta har hänt flera ggr nu (har folk sagt) - kanske skulle uppmana alla att skicka allt två ggr?

Nåja. Gullehage, hahaha. Nej, tack! Jag och Christian hade brainstorming här för någon dag sedan - minns inte vad vi kom på, men tokigt var det!

Hörru, klart vi skall prata. Loggade inte in på msn nu när jag jobbade, låg och läste bok. Förlåt =(


Kram på er, nu skall jag nanna!

Anonym sa...

Du ska inte ta och anknyta lite till det du MÅSTE berätta för hela välrden om hela tiden - och döpa dig till "Bajsa" i efternamn?! :P

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Anonym.

Det skulle nog avslås med motiveringen 'Anstötligt', HAHAHAHA =D