GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



9 februari 2009

Om Blondinbella.

Flera gånger har jag (på skämt) sagt: "Jag och min pojkvän har ett mycket harmoniskt förhållande. Det vi bråkar mest om är Blondinbella." och skrattat. (Det är i och för sig sant.)

Tidigare i dag sprang jag på en blogg som skrev om den där flådda minken Blondinbella fick kastad mot sig i helgen av två djurrättsaktivister. Jag lämnade en kommentar på den bloggen (där ni även kan se den aktuella videon).

Men först och främst: Det förhåller sig nu på följande vis att jag tillhör det gamla bloggardet (="blogg-gardet"), de som har bloggat läääänge och som för ganska många år sedan var med om den där fabulösa övergången från ströskrivandet i varandras kommentarsfält till att hålla sig till inläggets ämne, där inlägget fanns. Så uppstod en struktur och så möjliggjordes följandet av den i ett inlägg givna diskussionen. Således är det absolut värsta jag vet vad gäller bloggar att många numera har återgått till det där sammelsuriet av kommentarer som blir när man skriver svar på kommentarer och diskussioner i varandras bloggar istället för i en och samma, så att man inte kan följa en diskussion. Som om bloggen vore Lunarstorm eller något. Jag lägger därför istället upp svarskommentaren jag fick från den bloggen - och svarar på den - i detta inlägg. (I vanliga fall brukar jag helt enkelt bara avvisa sådana kommentarer. Så mycket går de mig på nerverna.)

Så, nu går vi vidare.

Skärmdump:




Det finns en massa saker jag invänder mot här. För det första anser jag det vara en subjektiv åsikt vad man tycker om det Blondinbella representerar. Fast en ännu mer subjektiv åsikt, och den viktigaste av alla, är förstås vad man tycker att hon representerar. Min pojkvän tycker till exempel att hon representerar en bortskämd Stureplansbrat; jag håller inte alls med. Två subjektiva åsikter.

Jag
anser inte att hon är en dålig förebild. Snarare anser jag att hon är en bra sådan, med alla peppande uppmaningar om att man kan nå dit man vill, all uppmuntran och tron på driftighet och ambitioner, att satsa på och jobba mot sina drömmar och mål, att tro på sig själv, tycka om sig själv, sköta om sin hälsa osv. Visst, ingenting som inte har blivit sagt förut, men det skadar aldrig att sägas igen! Dessutom vågar jag mig på ett påstående att det fortfarande är många, många (inklusive jag själv) som behöver höra det där ytterligare några gånger.

Vidare anser jag att även ens åsikt och ställningstagande gällande städhjälp är subjektiva. Det står inte hugget i sten någonstans att städhjälp är fel, fel, fel. Vem städar skolor? Arbetsplatser, kontor, parker, gym, vårdcentraler, sjukhus? Alla de där ställena kanske skall städa sig själva, eller skall de kanske också städas av oavlönade frivilliga, så som majoriteten privata hem blir? Exakt vad är det för fel på att anställa någon, att ge den personen möjlighet till jobb och lön och att därmed samtidigt ge sig själv tid att göra annat? Är alternativet att inte ge detta möjligtvis bättre? Om man kan och vill? Invändningen mot städhjälp brukar vara att det är "förnedrande" och att "man skall städa sin egen skit". I det läget tycker jag att man bör ta och fundera över vad det är för åsikter och värderingar man själv hyser mot dem som utför dessa jobb. Jag ser det på intet vis mer förnedrande att städa en skola än att städa ett hem. Det är ett jobb, det är lön och det är skattepengar.

Vidare tycker jag att man i så fall borde ge sig på alla köttätare också. Det är också en fruktansvärd industri och djuren lider nog inte betydligt mindre där. Om man nu skall vara konsekvent, vill säga. Tänk vad de i videon skulle ha att göra om de skulle gå runt och kasta köttfärs på alla som i sina bloggar proklamerat att de äter kött, att de tycker att det är gott och att de ämnar fortsätta göra det? Hjälp, det skulle ta tid! (Då skulle de verkligen behöva städhjälp; inte skulle de då hinna vara hemma tillräckligt länge för att städa själva.) Jag anser det vara en inkonsekvent åsikt, den som på ett icke eftertänksamt vis hysts både en och två gånger: att hata päls samtidigt som man äter kött och bär läderskor. (Visst, läder är en biprodukt, men kött är det INTE.)
Dessutom förstår jag mycket väl att hon sprang iväg! Vem skulle inte ha gjort det? Vad skulle hon ha gjort: "rambokastat" sig och räddat alla? Kastat sig och fångat minken? Tacklat killen? Det är väl självklart - till och med naturliga instinkter, vågar jag påstå - att springa iväg i ett sådant läge. Jag skulle också ha gjort det. Dessutom har hon social fobi. "Jättebra" jobbat, hörrni.

Och slutligen anser JAG att aktionen inte var det minsta "rolig". Jag anser att den var motbjudande. (Min subjektiva åsikt.) Är att kasta en död mink (eller motsvarande) på någon verkligen det bästa sättet att få den att "inse sanningen" om något? (En "sanning" är för övrigt ett stort, filosofiskt problem.)
Med vänner som dessa djurrättsaktivister i videon, behöver demokratin inga fiender. Idioter!


10 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jag förstått så överlämnades minken fredligt med en kommentar i stil med "här är resten av din päls". Inget våld, inget kastande. Bara ett krasst konstaterande av att så länge folk köper päls (eller kött, för den delen) så måste en massa oskyldiga djur dö. Om det inte redan framgått av tonläget tycker jag att det var en utmärkt protest: uppseendeväckande och tydlig.

Om alla gymnasieungdomar åkte på studiebesök till minkfarmar och slakterier tror jag vi skulle ha ett rätt så vegetariskt samhälle vid det här laget.

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Sanna.

De kastade ner den på golvet, mot där hon stod.
Jag tycker att deras handling var långt mycket mer uppseendeväckande än tydlig - i alla fall om man med tydlig avser något som skall väcka förståelse och sympati för ens handlingar, avsikter och tankar.

Sedan håller jag med att det är mycket troligt att fler vore vegetarianer osv, om det gjordes som du säger. Dock skulle ju köttindustrin+diverse närbesläktade pengagrenar lobba ihjäl sig mot det.

Anonym sa...

Bortskämda kan man kalla de som bara bränner andras pengar utan att göra något vettigt, Blondinbella visar tydligt att hon vill något med sitt liv samt drar in pengarna själv, raka motsatsen alltså.

Hon, Kenza och någon mer har även lyckats perfekt med positionering, timing och varumärkesbyggande kan därmed dra in bra pengar.

De här tonårstjejerna har alltså spöat tusentals självgoda södermalmsmänniskor inom PR/media/reklam som fakturerar stora pengar för att vara "experter" inom ovanstående områden. Not a small feat!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

DTK.

Ja, vad skall jag säga? Jag håller helt med dig!!!

Anonym sa...

Personligen är jag inte vidare förtjust i aktivister, oavsett vilket håll de slår åt, men det här tycker jag var smått fantastiskt.

Löwengrips idéer om dittan och dattan gör mig illamående (subjektiv åsikt :) ), och puckade uttalanden får mig att gråta en skvätt inombords. Att sedan inte vara beredd på att stå till svars för sina uttalanden, det är väl ändå ganska sorgligt? Uttalar man sig om päls etc så får man vara beredd på att folk i allmänhet inte accepterar det, och den här manifestationen gjorde nytta iom att den drog uppmärksamhet nog till sig för att påvisa den verkligheten som ligger bakom bellas söta pälsjackor.

Inte elakare än att Kalla Fakta kollar upp företagens dunkällor i slutändan....

(Borde ha skrivit om det på min blogg, men jag sitter på jobbet och hinner inte me't.)

Hörz

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Johan.

Jag tycker inte att det bästa (eller bra alls, för den delen!) sättet att "stå till svars" för något, är att få ett kadaver kastat mot sig. Det hade varit ungefär samma sak som om tv-teamet hade kastat plockade gäss mot gåsplockarna. Särskilt civiliserat är det inte heller!

Anser du att "vara beredd på att stå till svars för sina uttalanden" motsvaras av en flådd mink?
Och "beredd på att folk i allmänhet inte accepterar det"? Är detta samma demokrati som vi skryter med utomlands? Du får tycka vad du vill, så länge du tycker som alla andra och det som är accepterat av alla andra ??

Slutligen tycker jag verkligen inte att de i första hand drog uppmärksamhet till pälsfrågan. De drog mest uppmärksamhet till sig själva och till sin motbjudande handling. De kastade en flådd mink och så var det med det. Inga reportage, inga broschyrer eller muntlig information! Ingenting. Bara en död mink. Det drog bara ytterligare uppmärksamhet till det kontraproduktiva hos extremister och hur respektlösa och dumma i huvudet de är i sitt sätt att agera.

Anonym sa...

Ja men vafan det är väl skillnad på att städa ett sjukhus än att städa efter sin egen skit i en lägenhet!? Kan man inte städa själv så ska man fan inte heller skaffa eget? Och vilka är det som får städa? Jo, dom som är beroende av pengar och tar vilken skitsumma som helst, bara så att dom ska ha råd med mat! Och det utnyttjar kapitalisterna för att det är så billigt! Tycker det är så jävla fjantigt! Tycker man ska städa undan sin egen skit! Annars kan man bo kvar hos mamma!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Karoline.

Om du tycker så, tycker jag inte att du skall skaffa städhjälp. Se även till att be om att få städa efter dig i skolan, på sjukhuset och på din arbetsplats! För det du stökar ner där, det är väl också "DIN EGEN SKIT", egentligen? Inte är det ju någon annans, om det är DU som har smutsat ner efter dig där!

Utöver det tycker jag att du skall gå fram till *välj ett namn*, med maka/make och två barn, och säga till den personen att du tycker att de skall FLYTTA HEM TILL MAMMA, eftersom de väljer att betala städhjälp och med det både GE NÅGON ETT JOBB och KÖPA SIG SJÄLVA LITE MER TID.

Och dessutom är VI ALLA beroende av pengar och VI ALLA jobbar för dem. Inte bara Karin eller Bengt som städar hemma hos andra. Så lägg av med att dramatisera, "så att dom ska ha råd med mat"; ingen av oss skulle ha råd med mat om vi inte jobbade!!!

Anonym sa...

sammelsurium. Vilket vackert ord. Inte riktigt onomatopoetiskt men visst hör du Leif sucka av glädje?

Anonym sa...

Köttindustrin och pälsindustrin är två helt olika saker. Inom pälsindustrin skinnas djuren levande och slängs i högar, levande där de dör. Ja, detta även i fina sverige!
Köttindustrin däremot dödar du djuren så att de dör direkt.
Jag är vegetarian och emot både kött och pälsindustrin men att jämställa dem är att bevisa sin okunskap och därför bör man heller inte uttala sig, anser jag. Läs på om hur de båda industrierna går till så kan du se sen om du kan jämställa dem och om du tycker att det fortfarande är helt ok att bära päls.