GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



10 februari 2009

Pengar, kanske det största gisslet.

Som den ekonomiskt ansvarstagande människa jag är (hade jag varit ekonomiskt ansvarstagande på riktigt, hade jag aldrig behövt göra så här), mejlade jag precis H&M och LaRedoute och bad dem ta bort mina kreditkonton. Ooh!! Jag har nämligen nollställt de där kontona både en och två och tre gånger, bara för att en kortare eller längre tid senare sätta igång dem igen .. Inte bra!! Och nu har jag verkligen inte råd att handla en massa saker för att betala för dem "sedan" - nu när jag är student på riktigt och kommer att vara det för en LÅNG tid framöver, kommer ett sådant sedan inte att komma! Nej, när jag har pengar över att handla för, då kan jag ju handla för dem. Inte i förväg!

Det här med att handla på kredit har annars varit något jag ägnat mig åt utan någon större eftertanke. Särskilt för några år sedan. Mintens flera år gamla ord klingar fortfarande i skallen på mig (hon kanske inte ens minns att hon yttrade dem): Jag förstår inte hur man kan handla för pengar man inte har.
Nu har jag bara kvar ett kort kvar, för absoluta kriser, dvs (eventuella) oförutsedda, akuta och oundvikliga utgifter. Som en sista utväg. Det kortet kommer dessutom att förvaras hemma, då jag av erfarenhet vet att det är möjligt för mig att falla för frestelser. Särskilt när det har gått ett tag då man inte har kunnat handla något alls .. För visst är det skittråkigt att "aldrig" kunna göra det!
Pengar är sannerligen ett gissel!

Nu skall jag sätta mig och plugga. Att det skall vara så segt att börja, det är konstigt. Hur roligt jag än tycker att det är, går själva sättandet alltid segt. Märkligt ..


Jag har installerat SAOL plus. Hurra!


8 kommentarer:

Anonym sa...

Hur är det att som fattig student lägga undan 200kr i månaden till just sådant som tandläkaren osv, med lite självdiciplin blir det en buffert som räddar dig.
Kredit är som sagt bara att skjuta problemet framför sig (oavsett om kortet ligger hemma)...

Anonym sa...

Men vad bra! Skönt ändå att du äntligen börjat lyssna, ska det alltid ta flera år innan du tar till dig vad jag säger? ;) (Men du har helt rätt, minns inte att jag sagt precis så)

Hur ska vi förresten få till en spontan telefondejt när jag alltid läser i din blogg att du ska plugga? Jag måste vara spontan och ringa och störa dig innan jag läst vad du ska vara upptagen med :)

Jag hade en dålig dag igår, jag jobbade med en valp när han bet mig i handen (på ett icke aggressivt sätt, men det spelar ingen roll) så jag började blöda. Första gången det hänt. Blah, blod = pappersarbete/analyser/karantän (rabiesnoja). Och jag slår mest mig själv i huvudet över det för att jag inte kunde undvika det.

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Shy.

Absolut!! Skall börja med det snarast :)
Fast jag menade ju att kortet kommer att ligga hemma orört, inte att jag skulle lägga det i lådan och memorera siffrorna, hehe ;)

Kram!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Mint.

Hehe .. Du vet det där med gamla hundar och så där .. ;)

Sorry, ett kanske olämpligt litet skämt, med tanke på resten av din text :( .. Vad tråkigt att det skulle hända! Men är det inte så, om du tittar på de andra du jobbar med, att det har hänt dem också vid något tillfälle?
Och för övrigt är du i vilket fall inte övermänsklig, gumman! Tycker att du borde sänka kraven och förväntningarna du har på dig själv, i alla fall en teeny-tiny bit .. Du vet?

Jag pluggar väldigt mycket nu! Det är tenta nästnästa fredag, så jag kommer till och med att plugga ännu mer för varje dag .. Dels på grund av tentan och dels på grund av pluggrutinen jag skaffar mig .. Men vi får ta och kika på något, så klart!!

Tusen kramar och ta hand om dig!!!

Anonym sa...

Jodå, visst har det hänt alla. En hade till och med en hund attackera en kattunge och döda den, där snackar vi brutalt. (Någon idiot hade lämnat kattungen i en låda utanför dörren runt ett hörn så hon hann inte reagera innan hunden attackerade). Snacka ångest efteråt. Det ÄR sånt som händer. Absolut eftersom jag jobbar med de svåraste hundarna (vilket det här också var, en pit bull valp med en historia av att bitas). Men det ändrar inte på faktumet att jag önskar det hade kunnat undvikas på något vis. Ska prata med min tränare idag om händelsen, få svart på vitt om jag hade kunnat göra något som helst annorlunda. Jag tror inte det, men isåfall så lär jag mig i alla fall något. Jao, så tänker jag.

Nu är jag tillbaks med kommentarsblogg här du ;) KRAM och lycka till med pluggandet!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Mint.

Det tycker jag att du gör rätt i! Att prata. Du behöver feedback och stöd (hmm, är det verkligen feedback det heter, när man i efterhand får stöd för något jobbigt? Har för mig att det heter något annat .. ) i detta av någon vars åsikt är professionell. Någon som vet hur det kan bli och hur det känns då!

Det är väl klart att du önskar att det inte hade hänt, men försök ändå låta bli att klandra dig själv, det hjälper inte :(

Massa kramar, gumman, hör av dig om hur det gick!!!

Anonym sa...

Låga fasta kostnader är nyckeln till framgång, vet man att CSN:s magra sold räcker så är det lättare att fokusera på att plugga. Rätt använt (som du beskriver ovan) är ett kreditkort studentens bästa vän, utgifterna är aldrig synkade med bidragen även om de balanserar utslaget på årsbasis.

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

DTK.

Alla knep är ju bra utom de dåliga :)