GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



21 april 2009

Tokförkyld!

Jag har känt av det i flera dagar, men i natt slog det till. Knappt någon sömn, men hosta och nästäppa så det skulle ha räckt till hela Jerseys befolkning. (Ön, ni vet.) Och efter nattens obefintliga sömn mår jag likadant i dag - fast värre. Nu nyser jag också. I morse hade jag himla ont i överkäken och över ögonen, men nu verkar bihålorna ha lugnat ner sig. Peppar, peppar. Jag är i alla fall hemma från skolan - det gillar jag inte.

Nu skall jag krypa ner i soffan igen och fortsätta läsa bok. Räkningarna är betalda och mamma kommer i morgon (och stannar till på måndag). Och i går påbörjade vi vår sista delkurs denna vår: Textanalys och textproduktion. Man skall läsa mycket, visste ni det? Mycket, mycket. För att kunna skriva. Ägna sig åt massor med text. Rekommendationen vi fick var:

1 roman/vecka
1 dikt om dagen
3 teaterföreställningar/säsong
1 h P1/dag

Och så var det en femte grej jag för närvarande har glömt bort. Romanen fixar jag lätt! Har redan läst en halv sedan i går. Teatern är heller inga problem. Inte dikten heller, även om jag tycker att poesi är - håll i hatten - ointressant. Fast jag har en hel bok med deprimerade och ångestfyllda dikter av Pär Lagerkvist - tack, Hjärtat. En fin början!

Fast så är vi ju väldigt språkanala, vi på kursen.
Nej, nu orkar jag inte sitta upp längre. Hej med er och krya på mig.


9 kommentarer:

Jonas sa...

För att rädda din vecka postar jag den dikt jag gav till min lillasyster på examensdagen... hon gillade den inte:

Unga viljor viner (Karin Boye)

Unga viljor viner
som herrelösa spjut.
Ångest har kastat dem
i rymderna ut.
Skälvande av stridslust
och överflöd på styrka
söker de mål att drabba,
söker de makter att dyrka.

Men viljor som mognar,
de blir träd och slår rot,
beredda till att skydda
ett land vid sin fot,
ett litet stycke mark,
men nödvändigt som livet,
där något dyrbart växer,
av vindarna rivet.

Om gläntan syns trång
emot rymder utan slut
och trädet kanske livlöst
mot blixtrande spjut,
så glöm inte lövet
med den livsgröna färgen,
och glöm inte saven,
som sjuder genom märgen.

Var inte rädd, var stilla
den skördens natt,
då rösterna säger:
"Din gräns är satt.
Du också skall stillna
bland de vakande trogna.
Du också skall slå rot,
och bli träd, och mogna."

Vad gör du till helgen?

Sandy sa...

Usch, jag vet precis hur det är.. var dunderförkyld med halsont o feber förra veckan, har hostat hela helgen, i natt somnade jag 3:30 för jag hostade oavbrutet! Ring VC och få recept på hostmedicin imorgon!! Jag fick min idag och skulle inte sälja den för 10000 kronor:) Krya på dig gumman!! Kraaaaam!!

Aphexan sa...

...plugg i alla dess former i all ära, men en timmes lyssnade på P1 varje dag? Fan vad förväntar dom sig av er egentligen, ni är ju inte nån sorts kommandostyrka som ska klara av tortyr menar jag ;)

Hej då dig förresten. :D

Den tjocke konsulten sa...

En timme P1 fixar jag lätt, resten är bara att glömma :)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Jonas.

Jag lovar att jag skall läsa igenom den ordentligt vid ett bättre tillfälle! Kram!

Sandy.

Tråkigt att höra! :( Jag har Bisolvon, och det är ju tur då jag just har slemhosta =)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Apan.

Hehe. Jag tänker mest: "Och dygnet har hur många timmar? 28?" :D

Hej, darling! :)

DTK.

Alla är vi olika! För egen del är det just P1 det inte kommer att fungera med. Undrar om 1 h typ Bandit Rock skulle gå lika bra!? :P

Den tjocke konsulten sa...

Lyssna på något samhällsprogram på bussen på väg till/från skolan så klarar du det? Samt ekot!

Visst samhällsprogrammen är oftast grymt vänster-biased men vet man om det när man lyssnar så går det att få ut något av dem ändå :)

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

DTK.

Nej, på bussen på vägen till skolan lyssnar jag på musik och läser bok, och det vill jag inte ändra på! Jag får helt enkelt hitta ett annat tillfälle :)

Utöver det tycker jag att det mesta känns vänsterbaserat. Särskilt i dagsläget ..

Aphexan sa...

Haha, tja du har en poäng i det med ^^