GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



7 augusti 2009

Om internethandel.

Jag förstår helt enkelt inte att inte fler handlar på nätet. Hurra för global handel och en fri marknad! Det mesta inom smink, hudvård och dylikt, och till en viss del även kläder och skor (kläder handlar jag förvisso överlag inte i någon större utsträckning) köper jag på nätet, både från svenska hemsidor och från människor överallt i världen via eBay. Och det är just via det sistnämnda som den stora vitsen med att handla över nätet är - det är så mycket billigare. OPI-lack för 60:- (150:- här hemma), parfymer till halva priset! Fast det det handlar om för mig är i första hand inte just billighetsaspekten - utan vad jag kan få för mina pengar.

Alldeles nyss var jag nere på macken och hämtade ut två paket som väntade på mig. Två parfymer. Att köpa dessa i en vanlig affär .. Vi tar eleven.se som exempel. (Inget ont om eleven.se, jag ÄLSKAR, ÄLSKAR eleven.se och handlar gärna där! Men jag tar dem som exempel eftersom deras priser är marknadspriser - svensk marknad, that is.) Jag köpte Pink Sugar av Aquolina och Fancy av Jessica Simpson, 100 ml var.



eBay:

Pink Sugar 258:- ($33.95 USD (inkl. porto))
Fancy 338:- ($43.98 USD (inkl. porto))
= 596:-

Eleven.se:

Pink Sugar 449:-
Fancy 525:-
= 974:-

Och då är dollarn ändå halvhög nu. Vad gäller säkerhet och sådant, är säkerheten på både eBay och PayPal (som är det betalsätt alla säljare i alla fall jag har stött på använder) skyhög. Deras respektive kundtjänster hjälper dessutom alltid till när det är något - nästan så att de är övertrevliga, på ett sådant där typiskt "amerikanskt" sätt. Men jag gillar det, och framför allt känner jag mig trygg. De svarar alltid snabbt och både säljare och köpare är skyddade mot lurendrejare - man kan få tillbaka sina pengar via både eBay och PayPal. (Jag skulle för övrigt älska om den amerikanska kundservicen fanns även här hemma! Fatta att man i USA dessutom kan gå tillbaka med öppnade och använda produkter - smink, parfymer, vad som helst - och lämna tillbaka om man inte är nöjd!!)

Det gäller att se till att inte handla hos säljare som inte har hög feedback, eller åtminstone att handla hos sådana som har bra statistik. Det står alltid hur länge en person har funnits på eBay och man måste ju ge folk en chans - men om någon har fyra omdömen varav två är negativa och en neutral ..

Nja, det var det om det. Nu skall jag sätta mig och dricka klart mitt kaffe, och fnissa för mig själv medan jag tänker på att jag har sparat 378:-! (För övrigt mår jag inget vidare och har så inte gjort på flera timmar. Jag har läst om förkylningar på bloggar både här och var, så jag hoppas att det inte är det .. och inte något annat heller, för den delen.)


2 kommentarer:

Emma P sa...

Amen måste jag säga! Att handla på internet är verkligen fantastiskt, jag skulle aldrig kunna ha så mkt smink och lack som jag har nu om jag hade handlat allt på hemmaplan. Och ebay ska vi bara inte prata om, en helt ny shoppingvärld öppnade sig när jag skaffade ebay-konto och paypal...

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Emma P.

Ja, absolut, absolut! Hail internet och eBay!