GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



28 januari 2008

MIN GODA EKONOMIPLANERING!!

Nu är det så här, mina vänner: Två stora saker sparas det för närvarande pengar till i detta satans hushåll anno vårtermin 2008.
En i taget.
Kreditåterbetalning - (mest inrednings/renoveringspengar (Ikea) och så lite kläder (H&M och annat) ..

(Det är lite lurt det där sistnämnda - jag vill nämligen verkligen inte betala pengar i förskott, för oftast passar inte hälften av kläderna och så får man vänta på återbetalning av pengarna och så hinner jorden gå under innan dess .. Nåja, nästan. Men därför har det nu blivit så att de där småsummorna staplat sig och blivit ett par tusenlappar för mig .. För jag har nämligen aldrig aktivt tänkt på det där att genast betala in för det jag behåller. Nu skall jag göra det. Från och med då jag insåg det har jag sett till att spara en räkning av varje firma, för att OCR-numret alltid skall finnas tillgängligt, och sedan själv räkna ut och betala in det jag behåller av det jag beställt. För annars blir det ju att man låter det vara till nästa månadsskifte då räkningarna trillar in, och så hinner det staplas osv osv.)

.. och Tatuering - stor, nästan hela utsidan av vänster vad.

Jag har insett att jag är en ägodelar och inte upplevelser- människa. Hur mycket jag än skulle vilja vara någon som räknar antalet sedda band/upplevda teaterbesök högre än andelen läppstift i väskan/böcker i bokhyllan, är jag inte det. Jag har velat, jag har så gärna VELAT vara sådan .. Men gång på gång inser jag att jag inte är det; på något sätt kommer jag istället alltid fram till att det är slöseri med pengar. Så, vad skall man göra? Det är bara att kapitulera inför sig själv. Man är som man är, även de gånger man inte helt är det man skulle vilja vara. Men å andra sidan - det är ju inte fel med ett nytt läppstift i väskan! :)

Hur som helst. Min ekonomiplanering för att uppnå mina två sparmål så fort som möjligt är följande:

* Stenkoll på ekonomin - om jag så blir väckt mitt i natten kan jag tala om hur mycket jag ungefär betalar för - exempelvis - elen varje månad. Jag har satt ihop en ungefärlig lista på varje månads måsten, som inbegriper ALLT från kattsand till hyran.
* Maximal återbetalning av krediten (prio nummer ETT).
* Rimlig matkostnad - jag hatar mat, i princip. Jag gillar inte att laga det, jag gillar inte att äta det, jag gillar inte att det kostar - men jag gillar heller inte att vara hungrig. Således tycker jag att 2000:-/månad är en mycket rimlig kostnad. (Till det har jag, i alla fall för närvarande, en fylld frys och ett smockfyllt skafferi.)
* Lite pengar för mig själv - för att kunna köpa viktiga saker såsom mascara, body lotions och annat jag inte vill/kan vara utan. Denna summa skall inte vara så stor att den motverkar sitt stora syfte (pengasparande), men man skall inte behöva stjäla testers från Åhléns heller. Man skall kunna unna sig det oumbärliga, och lite till.
För min del är denna summa ungefär en tusenlapp.

Så, så där ser det ut. Det är inte svårare än så, men tillvaron blir fan så mycket enklare.

Så, vad har jag köpt för min tusenlapp denna månad?

* Smycken och tång för min läpp från Barbarella 320:-
* Schampo Bumble&Bumble HQHair 240:-
* Undanlagda pengar för klippning 170:- (varje månad)
* Spetshandskar eBay två par 101:-
(de vänstra skall göras om)


Återstår:

* Body lotion (har två rabattkuponger)
* Nya fotfilar (min kompis/tillfällig inneboende använde mina; så fort han flyttade ut tog jag på mig dubbla par handskar och slängde dem. Fyyyfaan så äckligt, hur kan man ta någon annans fotfilar?? Det är som att torka sig med någon annans redan använda toapapper!)

Lite 'glideri' över budgeten (det var inte meningen, men dels är jag sjuk, dels är kostnaderna inte huggna i sten och dels är allt i stort sett påfyllt hemma och mjölk/ost/bröd/yoghurt står för en stor del av det som fattas) :

* Skor eBay 204:-
* OPI-set läppstift och nagellack eBay 113:-


När allt på januari månads personliga lista är köpt kommer det att ha gått på 1360:- ; så även om jag övertrasserat min tusenlapp något tycker jag inte att det är någon fara. Nu blir det inga mer personliga köp denna månad, men när de här sakerna börjar trilla in här hemma kommer jag ju inte att sörja det :)

Jo, och så har jag dessutom räknat ut varje månadslön hela detta år, med OB och allt. Men det kanske är lite överkurs för många av er, vad vet jag? Jag vill i alla fall ha så mycket framförhållning som möjligt, jag gillar det och drömmarna blir ännu mer realistiska då. Jag skall även sätta ihop en budgetpärm månad för månad, så fort jag orkar för min förkylning.

Jag rekommenderar er alla att skaffa er koll på ekonomin! Även om det kanske inte är kul att sitta och addera och subtrahera en hel dag är det skitskönt när det väl är gjort och man fått koll på läget. Och även om man kanske inte har fast/likadan inkomst varje månad, brukar ju räkningarna vara ungefär desamma i storlek .. Och personligen skulle jag vilja påstå att det i det läget är ännu viktigare att ha koll på räkningsstorleken. Kom ihåg vad kronofogden förtjänar sitt levebröd på .........
(Och det behöver väl ej påpekas att food&bills går 'förstast'?)

Nu skall jag laga köttfärssås!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som jag skrev förra helgen så tycker jag att budgetverktyget på Lyxfällans hemsida fungerar bra för att få en översikt, jag och J ägnade förra lördagen till att föra in alla kostnader m.m där för att se hr mycket man har att spendera på diverse poster och hur mkt vi kan spara osv, underbart att få en översikt och jag låg så mkt på plus och det var en extra bonus!

APOCALYPTIC PUSSY, sa...

Sandy.

Jag vet, jag kollade faktiskt upp den budgetuppläggningen efter att du skrivit om den :)
Men jag tyckte att det var för krångligt, tycker att det är lättare att skriva och räkna allt på papper .. Men alla sätt är bra, översikt rules och nu har vi ju båda koll på vår ekonomi på våra sätt :)
(Förutom att du sambodelar alla kostnader på hälften och har högre lön, men who's counting? :D :P)

Kramar!

Sandra sa...

Haha, ja sambodelning är en stooor fördel! Kram vännen!!