GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



27 oktober 2008

Då är det illa.

Vet ni vad jag precis gjorde? Jag glömde att duscha. Jo, helt sant: jag glömde att duscha. Jag ställde mig i duschen, vred på varmvattnet, stod där och lät vattnet strila utefter min kropp. Höjde värmen, höjde värmen igen och igen och igen .. stod där som en armlös, med händerna knutna runt nacken, under duschen, i värmen, i ångan. Vred upp värmen än en gång. Stod så i säkert en kvart. Sedan klev jag ur. Bara så där! Tänkte inte ens på vad jag gjorde. Snodde en handduk runt mig och satte mig på toalocket. Helt färdig. Satte upp fötterna mot väggen och huvudet mot den motsatta dito. Sedan satt jag där som en .. armlös? .. med stängda ögon, i värmen, i ångan, och kände mig död. Så satt jag i fem-tio minuter, ända till stressdemonen i mig tänkte: Nej, här blir inga barn gjorda .. eller korvar kokta eller vad som, beroende på vilket behov det är man vill stilla - kåthet, hunger eller vad. Så jag ställde mig upp och började smörja in kroppen .. då jag kom på att jag ju använde varken duschkräm eller rakhyvel under min s.k. dusch.

Jag har alltså duschat utan att duscha.

Hoppas ni njöt av denna min lilla duschanekdot. Själv är jag så trött att tröttare inte kan vara. Men så är det ibland (eller ofta, om man är jag) och livet och tiden går vidare, vare sig man vill det eller inte. Så jag kommer att befinna mig på jobbet snart igen, menar jag. Men först skall jag, måste jag, plugga. Har sju lektioner kvar att göra på en av mina kurser och tanken är att jag skall göra tre av dem i dag. Skulle väl egentligen kunna satsa på att göra fyra också, men jag tänker inte pressa mig själv mycket. Gör jag en fjärde får det bli en överraskning .. från mig till mig.

Hej då så länge.

Inga kommentarer: