GÅ UT I VÄRLDEN. ARBETA SOM OM PENGAR INTE HAR NÅGON
BETYDELSE, SJUNG SOM OM INGEN LYSSNAR, DANSA SOM OM INGEN
TITTAR OCH ÄLSKA SOM OM DU ALDRIG BLIVIT SÅRAD.



30 december 2008

Blandat mellan tankar och yta.

Sanningen är den att jag i en dålig period avskyr mig själv fem dagar av sju. Allting är fel: för kantigt, för stort, för litet, för klumpigt, skevt, snett, oformligt. Jag tar kort och mitt huvud och mina ögon vill bara spy när de ser resultatet - är det jag ser ut?

Jag är den där personen som tar tag i saker jag inte tycker om och löser dem, som ser till att förändra .. Jag avskyr passiva gnällare, människor som bara gnäller utan att göra NÅGOT ALLS. Jag gnäller också ibland, men snart nog tar jag tag i vad det nu må vara. Men vissa saker, vissa saker måste egentligen förändras i grunden, ibland går det inte att förändra själva sakerna och så är det bra sedan. Det handlar om min självbild, om hur jag ser på och känner inför mig själv .. Jag kan inte gå runt och känna äckel och avsky inför mig själv, för grejen är att jag ju av erfarenhet vet att jag inte känner särskilt mycket mindre äckel när jag förändrar och gör det som stör mig bra .. För att det sitter inuti mig, för att det egentligen inte handlar om exempelvis hur mycket jag väger och hur mesig min käklinje ser ut ..
Men att släppa på den här "idealbilden" av mig själv, herregud .. Det går väl inte? Vad skulle jag då ha att hoppas på bättring via? Att acceptera alla dessa skavanker? Att tänka sig att acceptera det man inte tycker om, att börja gilla det man ogillar .. GAAH! Hur skrämmande låter inte det?

Men allt är inte nattsvart för sedan kommer en bra period, där jag inser att jag inte kan ha det så där och aktivt fokuserar på att ändra mina tankars riktning och min inställning till mig själv .. En period där jag är nöjd med mig själv och rentav känner ro även i sådant som inte är som jag "egentligen" skulle vilja att det var. Det är en härlig period!

Jag har funderat en del över det i dag, vad som triggar vilken period: vilka förutsättningar, väder, årstid, upplevelser, sysselsättningar, umgänge .. Och jag tror att det dels är så, ytligt eller inte, att när jag känner mig obekväm i min kropp, känns det obekvämt utåt också .. Även om jag inte fick toppen självförtroende när jag vägde tio kilo mindre för ett par år sedan, har jag nu ännu sämre när jag väger tio kilo mer! Dessutom har det varit en ganska trist period ett tag nu, där jag bara pluggat och väntat på att jobba klart mina nätter - och dessutom är alla bortresta, så det har inte blivit särskilt mycket socialt liv heller! Jag vet med mig att jag får energi av andra människor, av att träffa folk .. Fast det måste vara folk jag tycker om, annars blir det raka motsatsen: människor som man bara grämer sig inför att träffa och inte vill träffa, stjäl energi av en .. Då blir jag bara tillbakadragen, trött och ledsen. Dessutom får jag energi av sol och värme och när jag fått saker gjorda och inte har en massa måsten omkring mig! (Jag har fortfarande inte avslutat min sista kurs, suck .. )
Men, om inte annat blir allt detta säkert bättre nästa år!! När alla har kommit hem igen, när skolan börjat, man fått en varje dag-rutin, fått träffa nya människor, fått påbörja det där livet man längtar så efter, dagsljuset börjat återvända och diverse andra grejer ..


Nu har jag i alla fall tagit några kort med Everyday minerals-sminket jag fick hem i går. Och även om jag tycker att bilderna är mer och mindre dåliga lägger jag nu ut dem for a greater good, för att visa lite smink. Så gott det nu gick, min kamera är supersämst på att fånga färger .. (Allt smink är alltså från Everyday minerals, förutom eyeliner från MAC och mascara från Lancôme!)


Gårdagens rouge Theme park och ögonskugga (som egentligen är rouge!) Raspberry sherbet. Theme park är ungefär guldskimrande persikofärg med rosa i och R S är lavendelgrå med silverskimmer i. Tyvärr hade allt R S-skimmer försvunnit efter ett par timmar; jag får se om resultatet blir ett annat med bättre underlag - i går hade jag bara lite concealer som primer.



Dagens: rouge Pink ribbon, över Touch me up Pink (som egentligen är concealer men som jag hade lagt som rouge först) .. Fast det var lite väl ljust (syntes knappt), så jag la på Pink ribbon över. (Pink ribbon bidrar för övrigt till bröstcancerforskningen.) Och ögonskugga är en gammal från IsaDora, min favoritgrön. Dock är den skitflammig och kass här - den tycker jag blir bättre när den läggs med skumgummiapplikator. Förhoppningsvis försvinner det där flammiga resultatet när jag fått hem mina nya penslar i gethår. De enda penslar jag har nu är ynka två syntetpenslar som känns som om de är gjorda av hård, billig plast.
Highlighter är en annan concealer, Touch me up Pearl, och eyeliner MAC:s Hazel (den finns inte kvar i sortimentet :( ). Sedan fattar jag faktiskt inte hur samma foundation (Fair i formulan semi-matte) kan se rosa ut i ansiktet men ha en annan färg på halsen ..


Nu måste jag till tvättstugan!!


Inga kommentarer: